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In the Absence, Kavlin

Curator- Clío Bugel

Patricia Bentancur presents in her work several issues that are considered public domain, or that simply affect them and others. Through a (apparently) simple recontextualization operation, which at the beginning can confused with an attempt to self-reference other people's problems or, at best, cases, global, Bentancur suggests links and frameworks in a very subtle. And this does not happen only visually and apparently, but above all at the level of conceptual and conceptualizing strategies. It's not because parts appear recognizable by the artist in each photograph, object, text and video that the strong bond that usually exists between love, hypocrisy, hatred, passion and all the contradictory and intense emotions that arise in the presence of such a feeling strong and peculiar as love. Neither is it because of their visual presence, or strongly intuited (a hand that appears in the video about Nigerian girls), that they become close and burning the crimes and barbarities perpetrated in the name of any religion or ideology. It is because, in addition to the discursive correlativity that is generated by its presence and (fictitious) participation in the situations it creates, such as fixed photos, breaks them down at the moment of exposing them and we remain as spectators, not just from a distant issue, but from problems that concern us deeply, such as collective killings, impunity and loss of privacy in communications.
 

Curaduría- Clío Bugel

Patricia Bentancur presenta en su obra diversas cuestiones que se consideran de

dominio público, o que simplemente afectan a los y las demás. Mediante una

(aparentemente) sencilla operación de recontextualización, que al comienzo puede

confundirse con un intento de autorreferenciar problemáticas ajenas o, en el mejor de

los casos, globales, Bentancur sugiere vínculos y entramados de una manera muy

sutil. Y esto no sucede sólo a nivel visual y aparente, sino sobre todo a nivel de

estrategias conceptuales y conceptualizantes. No es porque aparecen partes

reconocibles de la artista en cada fotografía, objeto, texto y video que se vislumbra el

fuerte lazo que suele haber entre el amor, la hipocresía, el odio, la pasión y todas las

emociones contradictorias e intensas que surgen en presencia de un sentimiento tan

fuerte y peculiar como el amor. Tampoco es por su presencia visual, o fuertemente

intuida (una mano que aparece en el video sobre las niñas nigerianas), que se vuelven

cercanos y candentes los crímenes y barbaridades perpetrados en nombre de cualquier

religión o ideología. Es en cambio porque, además de la correlatividad discursiva que

se genera por su presencia y participación (ficticia) en las situaciones que crea, como

fotos fijas, las desglosa en el momento de exponerlas y quedamos como expectadores,

no ya de un asunto lejano, sino de problemas que nos atañen profundamente, como las

matanzas colectivas, la impunidad y la pérdida de privacidad en las comunicaciones.