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Panorama

Panorama of Contemporary Art in Uruguay

ed. director- Rulfo


In my practice, I use conceptualist strategies to integrate objects, sounds, photographs, texts and films, in interactive installations and participatory actions. My goal is to establish a dialogue between pieces that, when summed up, facilitate the reading of invisible contemporary situations at different scales. The artworks operate in this case as pieces of an archive where global and local scenarios coexist to decentralize the gaze and to relativize, in an equally poetic and critical manner, the apparent segmentation that can lead us to believe that a problem is not ours for the simple reason of not being close to us in its geography, culture or religion. In this regard, my work can be understood rather as a contextualization of existence than as a record of it. Öyvind Fahlstrom1 held the need to explore the language and subvert the biblical connection between a word and its meaning; with the same intention I wield common words, often emptied of content, to find other meanings detached of any myth using conventional structures. The theme of the public and private spheres is also central to my work. I’d like to share an excerpt of a text by Swedish curator and art critic Thomas Millroth. “This to-ing and fro-ing between the public and the private spheres is again apparent in the artist in the paradox implicit in the phrase I love you / I hate to love the way I hate, which reflects her puzzlement at the indecipherability of words and images. Is it possible to communicate at all? Understanding temporariness in our expressive possibilities, their imperfect nature, is linked to the fact that we yearn to remember what we have lost. How can we distinguish between what is true and what is not? Patricia Bentancur returns the question to us and leaves us hanging in midair.” (2)

1. Öyvind Fahlstrom, artist and Brazilian poet, son of Swedish immigrants. 2. Konstrecension: Patricia Bentancur, Thomas Millroth.

Panorama del Arte Contemporáneo en Uruguay 

ed. director- Rulfo


En mi práctica integro, por medio de estrategias conceptualistas, objetos, sonidos, fotografías, textos y films en instalaciones interactivas y acciones participativas. Mi objetivo es poner en diálogo trabajos que, en su sumatoria, faciliten la lectura de problemáticas contemporáneas invisibilizadas y de escalas diversas. Las obras accionan en este caso como piezas de un archivo donde los escenarios globales y locales conviven para descentralizar la mirada y relativizar, de manera igualmente poética que crítica, la segmentación aparente, que pueda hacernos creer que un problema no es nuestro por la sencilla razón de no estar próximo en su geografía, cultura o religión. En este sentido, mi trabajo puede entenderse más como una contextualización de la existencia, que como un registro de ella. Öyvind Fahlstrom1 sostenía la necesidad de explorar el lenguaje y subvertir la conexión bíblica entre una palabra y su significado. Con esa misma intención, esgrimo palabras comunes y muchas veces vaciadas de contenido para encontrar, desde estructuras convencionales, otros significados que se alejen de cualquier mito. El tema de lo público y lo privado también es central en mi trabajo. Comparto un fragmento de un texto escrito por el curador y crítico de arte sueco Thomas Millroth. “Ese ir y venir entre el ámbito de lo público y lo privado es retomado por la artista también en la paradoja implícita en la frase “I love you / I hate to love the way I hate”, subrayando la imposibilidad de saber cómo y de qué manera podemos interpretar las palabras y las imágenes. ¿Es acaso posible comunicarse? La comprensión de lo provisorio en nuestras posibilidades expresivas, su carácter defectuoso, se vincula al hecho de que deseamos recordar lo que hemos perdido. ¿Cómo se puede distinguir entre lo que es cierto y lo que no lo es? Patricia Bentancur nos devuelve la pregunta y nos queda debiendo la respuesta”.(2)

1. Öyvind Fahlstrom, artista y poeta brasileño, hijo de inmigrantes suecos.

2. Konstrecension: Patricia Bentancur, Thomas Millroth.